fredenwilma.reismee.nl

Galapagos

Zó, net terug van onze afsluiting naar de Galapagos. Wat was het fantastisch! Zoveel natuur en zo dichtbij, echt prachtig.

Vorige week zondag vertrokken we al heel erg vroeg naar het vliegveld. Daar bleek onze vlucht een uur vertraagd te zijn. Uiteindelijk werden dat er drie en kwamen we pas rond twee uur aan op het eiland Baltra. Daar werden we opgehaald door onze gids Juan en naar de boot de Encantada gebracht. Vergeleken bij de andere boten leek het een speelgoedding en in het begin vroeg ik me dan ook af hoe we een week op de boot zouden kunnen verblijven. Maar alles went heel erg snel en de boot en de crew waren echt fantastisch. Heerlijk eten en superbediening. Ook werden we elke nacht veilig naar een nieuwe plek gebracht, alwaar we de dag konden beginnen bij weer andere prachtig mooie natuur. Het varen was eveneens even wennen en vooral de tweede en derde nacht met respectievelijk 7 en 9 uur varen over zijwaartse golven was een spektakel. Ik was dan ook blij dat er ooit zeeziekpillen zijn uitgevonden. De groep was verder prima, alhoewel af en toe een week met bepaalde mensen soms best heel erg lang kan zijn. Rogier kwam trouwens nog een oud klasgenootje tegen, wat is de wereld toch maar klein.

De trip begon dus op Baltra en daarna zijn we naar de Black Turtle Cove gevaren voor een korte safari vanaf een klein rubberen speedbootje. De volgende dag werden we wakker naast Isla Rábida met zijn rode strand voor een korte wandeling en wat snorkelen. Na een klein stukje varen kwamen we bij Isla Bartolomé om te snorkelen met zeeleeuwen. Fantastisch hoe deze beesten in het water met je komen spelen. ´s Avonds cruisden we richting Isla Genovesa. Slechts een paar kleine boten hebben toegang tot dit eiland en toen we daar waren kwamen we erachter waarom. Het is een heel klein eiland en allerlei bijzondere vogels leven daar vlak naast elkaar, zodat je op minder dan een meter een foto kan maken en ze kan observeren. Echt een heel bijzondere ervaring. Na een heftige nacht vanaf Genovesa kwamen we aan bij Islas Plazas Plaza Sur voor een korte wandeling om 6 uur ´s ochtends. De vele vogels maken dan alles meteen weer goed. In Puerto Ayora hebben we een bezoek gebracht aan het Charles Darwin Research Station, waar, zoals de naam al doet vermoeden, veel onderzoek wordt gedaan. Daar was ook lonesome George, de enige schildpad nog van Isla Pinta, voor wie ze wanhopig een vrouwtje proberen te vinden. ´s Middags hadden we tijd om naar het strand te gaan en de vismarkt te bezoeken, waar pelikanen en zeeleeuwen naast de klanten aan de toonbank staan voor een stukje vis. ´s Middags hadden een paar mensen de boot verlaten en ´s avonds kwamen er nieuwe mensen aan boord voor het tweede gedeelte van de cruise.

De volgende dag werden we wakker bij Isla Floreana. Daar was Post Office Bay, waar je een kaart kan achterlaten zonder postzegel. Het is namelijk de bedoeling dat deze door een ander bezoeker wordt meegenomen en persoonlijk wordt bezorgd. Dus houd het in de gaten de komende weken! De wandeling verder viel wat tegen, wel nog een ondergrondse lavagrot, maarweinig dieren, maar het snorkelen daarentegen maakte alles goed: we hebben daar met vier schildpadden gezwommen! ´s Middags was helemaal bijzonder. Eerst hebben we gezwommen bij Devil´s crown, maar door de sterke stroming was het lastig veel te zien. Wel nog een white tip haai, die een beetje rondjes in een grot zwom. Blij dat hij daar bleef! Bij de wandeling ´s middags hebben flamingo´s gezien en daarnaast mogen ervaren hoe een nest met babyschildpadden zijn weg naar de zee probeerde te vinden. Helaas hadden de pelikanen en frigatebirds dit ook in de gaten en aten ze ongeveer 90% van alle kleine padjes op. Ik vond het echt té zielig, maar ja zoals onze gids zegt: that´s nature. ´s Avonds vaarden we door naar Isla Española, waar we naast enorm veel blue footed boobies ook de albatrossen hebben kunnen bewonderen. ´s Middags hebben we bij Gardner Bay gesnorkeld, rays gezien en op het strand gelegen tussen de zeeleeuwen. Onze laatste volle dag hebben we ´s ochtends doorgebracht op Isla Lobos, voor wederom een mooie wandeling. ´s Middags hebben we eerst gesnorkeld bij Isla Santa Fé, wederom met zeeleeuwen en schilpadden, en daarna het eiland bezocht met zijn vele Opuntia cactussen en land iguanas. Toen zat het er bijna op helaas. De volgende dag alleen nog even een korte wandeling op North Seymour en daarna was het tijd om weer richting Quito te gaan.

Over de natuur kunnen we verder heel erg kort zijn: prachtig! We hebben zo ongelooflijk veel gezien: blue footed boobies, red footed boobies, nazca boobies, frigatebirds, galapagos doves, pelicans, red-billed tropicbirds, uilen, lava lizards, sea iguanas en land iguanas. Dat zijn dan alleen de dieren op het land en zijn we er vast nog wat vergeten. Daarnaast enorm veel planten, cactussen en vulkanen. Verder moeten we niet de zeedieren vergeten, waar we mee gesnorkeld hebben: schildpadden, haaien (blacktip, whitetip en de galapagos), zeeleeuwen, pinguïns, rays (eagle, golden) en ontelbare vissen. Kijk maar naar de foto´s, dan weten jullie wat we bedoelen.

Nu zitten we dus weer in Quito voor onze laatste dagen. Aanstaande woensdag vliegen we weer richting Nederland, waar we donderdag om 14.00 uur zullen landen.

Tot gauw dus maar!

claire en arjan

Geweldig mooi he die Galapagos! Alvast een hele goede terugreis voor jullie en doe ze de groeten in Amsterdam op de boot, wij zullen aan jullie denken in Manaus!! Kusjes

Maartje

De foto's: wauw!!!
Tot gauw! Liefs ons

Nicole

Wat een geweldige afsluiter!!
Goede terugvlucht en tot snel

Liefs Nicole

Debby en Jeroen

We wanen ons weer even terug...heerlijk! Wij zijn uiteindelijk na 4 zware dagen in Lima haha aangekomen in NL. Onwijs lekker weer hier en al 4 dg last van slecht slapen. We slapen om 3 uur 's nachts en worden dan om 11 uur 's morgens wakker. Maar het is ook wel weer erg lekker...met je wijntje en paprika ribbelchips op het balkonnetje in het zonnetje....jippie!

Succes en we meeten elkaar zeker dit jaar!!

Liefs Deb en Jeroen

Sven

We hebben genoten van de verhalen en zeker van de foto's. Super vet. Mar jullie hebben genoeg genoten. Tijd om weer met ons terrasjes te pakken in Nederland.
Kusssss

fred en wilma reismee

ALLE VERHALEN GELEZEN MET DE FOTOSIERIE WE HEBBEN GENOTEN MAAR WE WACHTEN OP EEN VEILIGE VLUCHT TERUG NAAR HUIS VEEL LIEFS EN GROETJES OPA EN OMA

Gert & Dorien

Al jullie verhalen van A tot Z gelezen. Wat een fantastische belevenissen met een superafsluiting! Zal wel even afkicken worden, los van de jetlag...
Kom veilig naar huis!
Groetjes, de Baasjes

Bertjan

Ha Marleen en Rogier,

Alles van een afstand kunnen volgen, super! Helaas kan ik er morgen niet bij zijn. Colleges, sollicatie en een feestje 's avonds. We houden contact over snel een keer meeten

x